top of page
Search

Tips Bagi Waktu Penerbangan Dron

Updated: Sep 6, 2019

Walaupun dron telah lama berkembang, banyak model masih mempunyai masa penerbangan maksimum sekitar 25 minit. Berikut adalah beberapa tips yang berguna untuk anda membolehkan dron anda di ruang udara lebih lama: 1. Terbang dengan Persekitaran Yang Betul Elakkan penerrbang dalam keadaan berangin atau hujan, kerana ia dapat mempersingkatkan waktu penerbangan anda secara drastik. Ini kerana lebih banyak kuasa dron diperlukan untuk melawan cuaca buruk jadi lebih cepat bateri mengalir. Kebanyakan dron tidak kalis air, maka berhati-hati apabila terbang di dalam hujan. Masa yang terbaik untuk terbang adalah dalam keadaan langit yang jelas, angin yang sedikit, dan suhu ringan. 2. Terbang dengan Konservatif Terbang secara agresif pada pendikit penuh atau kelajuan tinggi boleh mengalirkan bateri jauh lebih cepat daripada seperti biasa. Ia mungkin menyeronokkan untuk melihat aksi yang menarik namun anda perlu berhati-hati jika anda cuba menjimatkan kuasa bateri. Kami mengesyorkan terbang secara konservatif dan lancar untuk meningkatkan masa anda di udara. 3. Kurangkan Berat Dron Anda Anda boleh mengurangkan berat drone anda dengan beberapa cara yang berbeza. Mula-mula, jika anda seorang juruterbang berpengalaman, anda boleh melepaskan pengawal prop. Pengawal ini membantu melindungi dron semasa penerbangan, tetapi mereka juga menambah sedikit berat tambahan yang kadangkala tidak diperlukan. Jelas sekali, jika anda tidak mempunyai mereka ia boleh menambah risiko kepada dron anda, jadi hanya mengamalnya jika anda benar-benar selesa terbang tanpa mereka.


4. Mengecas Bateri Selama Beberapa Jam Sebelum Terbang Apabila anda mengalih keluar bateri dari pengecas, ia akan kehilangan sebahagian daripada casinya dengan cepat. Kebanyakan dron kehilangan sedikit peratusan caj untuk setiap jam dari pengecas. 5. Ikuti Amalan Terbaik Penjagaan Bateri. Mengekalkan penjagaan bateri membantu memanjangkan hayat bateri anda. Berikut adalah beberapa amalan terbaik penjagaan bateri dron yang boleh anda ikuti.

  • Jangan simpan bateri yang dicas sepenuhnya untuk jangka waktu yang lama.

  • Jangan habiskan bateri dengan sepenuhnya.

  • Simpan bateri di kawasan yang kering dan berventilasi pada suhu bilik

  • Jangan biarkan bateri mengalir dengan sepenuhnya.

  • Jika boleh, pantau paras bateri semasa penerbangan.

  • Berhati-hati apabila mengendalikan bateri polimer litium kerana boleh menyebabkan kebakaran jika ditangani secara tidak betul.

  • Jangan ubah, tusuk, buang, membengkok, atau memberi kesan kepada bateri.

  • Jauhkan bateri daripada cecair, api, ketuhar gelombang mikro dan lain-lain bahan berbahaya atau mudah terbakar.

  • Jangan dedahkan bateri pada suhu yang melampau.

  • Memeriksa bateri sebelum dan selepas setiap penerbangan.

bottom of page