top of page
Search

Panduan Permulaan untuk Pemetaan Dron

Updated: Sep 6, 2019

Sumber ini diwujudkan untuk membantu anda memahami dengan lebih mendalam bagaimana dron digunakan dalam pemetaan dan tinjauan tanah hari ini dan pada amnya jika anda sedang mempertimbangkan penggunaan “Pemetaan Dron”.


Dron hari ini membantu orang ramai untuk memetakan kawasan yang besar dengan cara yang cepat, kos yang efektif dan menyediakan data yang membantu mempercepatkan aliran kerja dalam pelbagai tetapan komersial. Kemajuan dalam keupayaan dron dan kos penurunannya telah membuat peta udara yang berkualiti tinggi sedia ada untuk banyak orang dan industri. Berikut adalah beberapa Kes Kegunaan Pemetaan Dron oleh Industri:


1. Pembinaan

Industri pembinaan telah banyak mendapat manfaat daripada pemetaan dron. Peta boleh digunakan untuk mengemas kini klien dalam industri pembinaan dengan kemajuan projek mereka, menganalisis stok bahan mentah seperti kotoran dan kerikil, atau menjana model tapak pembinaan 3D. Peta ini membantu pengurus pembinaan mendapatkan "gambaran besar" dan membantu dalam membuat keputusan strategik.


2. Tempatan Tanah

“Surveyor” tanah merupakan benefisiari udara pemetaan yang jelas. Tugas mereka adalah untuk mengambil ukuran tepat pada bidang tanah untuk menentukan sempadan. Data yang mereka kumpul membantu dalam mewujudkan peta, plot, dan dokumentasi undang-undang. Dengan peta sebagai sebahagian penting tugas mereka, tidak ada keraguan bahawa photogrametri dron dapat membantu profesion mereka. Juruukur boleh mendapatkan peta yang sangat tepat dengan fotogrametri yang dengan mudah boleh diubah menjadi peta topografi 3D dengan data kontur - suatu proses yang menjadi sangat panjang. Dengan kepakaran dan pemilikan peralatan yang berkualiti tinggi seperti unit RTK GPS, juru ukur boleh menghasilkan peta yang sangat tepat untuk pelanggan mereka, dan dron kecekapan membantu mereka untuk mempercepatkan aliran kerja mereka dan memperbaiki garis bawah mereka.


3. Hartanah

Peta udara berguna untuk membantu dalam penjualan tanah. Bagi mereka yang mempertimbangkan membeli kawasan hartanah yang besar, peta udara terkini boleh menjadi nilai yang besar dalam menentukan sama ada harta itu sesuai untuk mereka. Jika anda pernah melihat imej satelit yang setara, anda tahu bahawa matlumat terperinci sering kurang. Pemetaan dron boleh menyelesaikan masalah yang jelas itu. Peta udara yang sangat terperinci membolehkan maklumat mengenai butiran harta tanah tanpa memerlukan pelanggan untuk berada di sana secara peribadi. Dan dengan bantuan juruukur tanah berlesen, garis kontur dan sempadan yang tepat bahkan dapat dilapiskan ke imejan.


4. Perlombongan

Satu industri yang sudah menerajui pemetaan dengan dron ialah industri perlombongan. Peta terkini dan terperinci digunakan untuk menguruskan stok, saliran air, pengesanan hakisan, dan pengurusan lubang dan membuang sampah di antara pelbagai kegunaan lain. Peta yang sentiasa dikemas kini dapat memberi para pengurus kesedaran situasional yang lebih baik yang dapat membantu dalam membuat keputusan.


5.Inspeksi

Seperti yang anda sudah tahu, pemeriksaan menjadi bahagian penting dalam industri UAS. Juruterbang dron menggunakan kamera untuk memeriksa secara visual peralatan, tetapi photogrametri juga boleh membantu dalam pemeriksaan. Pada skala kecil, dron dapat membantu membuat peta bumbung yang terperinci, dan sensor RGB dan IR dapat membantu mengesan kawasan dengan kebocoran atau liputan penebat yang lemah. Pada skala yang lebih besar, industri tenaga boleh menggunakan peta udara untuk memeriksa ladang solar, melihat bintik-bintik masalah dalam panel solar dengan bantuan imejan inframerah.


6. Pertanian

Industri yang paling berpotensi untuk menggunakan pemetaan dron ialah pertanian. Pada masa ini, pertanian diramalkan sebagai kes penggunaan terbesar untuk UAS. Peta memberikan petani kuasa untuk menganalisis tanaman mereka dengan cepat dan menyediakan data penting untuk membimbing membuat keputusan. Menggunakan imej NDVI, seorang petani dengan latihan yang tepat boleh menentukan kesihatan bidangnya dan membuat keputusan penting dalam masa nyata. Berjalan seluruh kawasan tanaman atau melintasi padang dengan traktor, dron boleh menghasilkan autonomi peta dan menunjukkan kawasan masalah. Ini bermakna bahawa orang dalam bidang pertanian dapat menjimatkan masa, meningkatkan hasil tanaman, dan akhirnya meningkatkan tahap mereka.


7. Perhutanan

Pemetaan dron juga boleh membantu industri perhutanan. Dengan peta data terperinci, pembalakan haram boleh dikesan dan dikesan, kiraan pokok dapat ditentukan, dan kesihatan hutan dapat dipantau. Menggunakan imej NDVI, kawasan tumbuhan kering boleh dipantau, yang dapat membantu pencegahan kebakaran hutan. Peta juga boleh membantu mengenal pasti pokok mati, mendedahkan sama ada penyakit mungkin menjejaskan hutan. Senarai terus dan seterusnya.


8. Pengurus Kecemasan

Apabila menghadapi serangan bencana, penghantaran maklumat yang cepat dan tepat adalah penting untuk pengurusan kecemasan untuk bertindak balas dengan berkesan, terutamanya apabila bencana meliputi kawasan yang besar. Dengan menggunakan photogrametri dron, para pegawai dapat menentukan kawasan yang paling rusak akibat bencana. Dengan data ini, mereka dapat mengagihkan sumbernya dengan berkesan untuk mendapatkan respons yang tepat pada masanya.


Sekarang bahawa kami telah menggunakan kes-kes penggunaan, mari kita lihat terminologi utama dalam pemetaan.


1. Photogrametri


Sains mengambil ukuran dari gambar, biasanya yang diambil dari udara.


2. Orthomosaic

Imej udara diperbetulkan untuk pelepasan topografi, kecondongan kamera, dan gangguan dalam kamera optik supaya skala imej adalah seragam.


3. Kamera RGB


Ini adalah jenis kamera tradisional yang digunakan dalam pemetaan. Ia mengambil sampel cahaya merah, hijau, dan biru cahaya untuk mencipta imej.


4. NDVI

Juga dikenali sebagai Indeks Vegetasi Perbezaan Normal, yang merupakan imej berasal (biasanya dari RGB diubahsuai atau sensor IR dekat). NDVI mengambil cahaya reflektif dari tumbuhan dan meletakkannya pada skala dari -1 hingga +1 nilai. Apabila terdapat cahaya reflektif yang lebih tinggi dari tumbuhan, NDVI kemudian menghubungkan dengan tumbuhan yang lebih sihat, kerana klorofil dalam tumbuhan adalah apa yang mencerminkan cahaya (tumbuh-tumbuhan yang tidak sihat mempunyai kekurangan klorofil, dan oleh itu mencerminkan cahaya yang kurang ). NDVI adalah alat yang berharga bagi mereka yang berada dalam bidang pertanian dan boleh digunakan untuk menganalisis kesihatan tanaman. Walaupun NDVI berguna, ia memerlukan tahap tertentu kesihatan tanah dan analisis yang tepat untuk membantu pengguna akhir. Peta NDVI piawai biasanya tidak dapat disampaikan kepada pengguna akhir, melainkan alat untuk mereka yang pakar dalam pengawasan tanaman.


5. GCP


Juga dikenali sebagai Titik Kawalan Tanah, yang merupakan penanda fizikal di atas tanah yang digunakan untuk memastikan peta anda secara geografi tepat. Lokasi GCP dicatatkan dengan GPS RTK (Real Time Kinematic) GPS (atau sistem GNSS yang lain). Ini adalah koordinat yang sangat tepat dan membolehkan keseluruhan peta anda diselaraskan dengan betul dengan kawasan geografi sekitar. Pada asasnya, ia memastikan bahawa satu titik imej sejajar dengan koordinat GPS tepat di bumi. Ini sangat penting jika peta anda akan dibandingkan dengan data peta yang lebih lama, disebarkan ke atas imejan jauh yang lain, atau bergantung pada hasil kajian yang tepat.


6. Berhampiran Inframerah

Spektrum cahaya (radiasi elektromagnetik) yang sedikit di atas panjang gelombang cahaya boleh dilihat. Lampu NIR boleh menjadi petunjuk bagaimana sihatnya tumbuhan. NIR, kamera berbilang pelbagai, atau RGB yang diubah suai diperlukan untuk mendapatkan data ini.


7. Inframerah

IR adalah radiasi elektromagnet atau cahaya dengan panjang gelombang yang lebih pendek (frekuensi tinggi) daripada inframerah berhampiran. Manfaat IR adalah bahawa ia dapat mengesan haba.


8. Thermografi

Thermografi adalah imejan yang diambil dari spektrum cahaya inframerah. Imejan ini menunjukkan kawasan panas di objek dan sering digunakan dalam aplikasi perindustrian. Permintaan untuk kerja thermografi semakin berkembang, dan memberikan cara baru untuk juruterbang dron untuk mendapatkan hasil lumayan.


9. RTK

Juga dikenali sebagai pelayaran satelit Real Time Kinematic, ini adalah teknik sentimeter yang tepat untuk mendapatkan data GPS (atau mana-mana GNSS). Pada asasnya, penerima RTK menganalisis isyarat radio GPS untuk mengira data ini. RTK adalah perjanjian besar-di papan penerima RTK pada dron boleh menafikan keperluan untuk GCP.


10. Titik awan

Awan titik ialah pengumpulan mata atau koordinat pada permukaan objek. Pengumpulan mata ini boleh digunakan untuk membuat model 3D kawasan. Titik Titik seringkali berasal dari data photogrametri dan LIDAR.



11. Ketepatan Relatif

Dari segi pemetaan, ketepatan relatif merujuk kepada seberapa tepat titik pada peta ke titik lain pada peta yang sama. Ini bermakna jika dua titik pada peta adalah X cm di atas peta, mereka seharusnya X cm terpisah di dunia nyata.


12. Ketepatan mutlak

Ketepatan mutlak merujuk kepada ketepatan titik yang berkaitan dengan koordinat di dunia nyata. Ketepatan Mutlak bermaksud bahawa titik pada peta sepadan dengan koordinat GPS sebenar.


13. Resolusi

Resolusi adalah tahap terperinci pada peta. Ini sering diukur dalam CM / Pixel, yang bermaksud bahawa bagi setiap piksel, jumlah CM akan diwakili pada peta.


bottom of page