top of page
Search

Ketepatan Pemetaan Pertanian Untuk Petani

Updated: Sep 6, 2019

Kemajuan GPS dan GIS sejak kebelakangan ini bersama dengan maklumat kedudukan koleksi dan maklumat kedudukan yang tepat telah membolehkan manipulasi analisis yang cekap bagi set data geospatial yang besar. Peta ketepatan adalah alat penting dalam pertanian ketepatan. Mereka membantu petani dengan menunjukkan lokasi yang tepat di ladang dan memberikan maklumat khusus kepada lokasi tersebut. Satu ciri utama peta tepat ialah ia terdiri daripada data geo-dirujuk yang digunakan untuk menunjukkan maklumat atau sifat tanah atau tanaman seperti tahap kelembapan, hasil tanaman, tahap kesihatan tanah dan banyak lagi.


GPS sedang digunakan untuk mencapai ketepatan pertanian yang memudahkan pemetaan lapangan, perancangan ladang, pengamatan tanaman, pemetaan hasil dan pensampelan tanah. Tambahan pula, GPS membolehkan para petani bekerja dengan baik di bawah keadaan lapangan visibiliti rendah seperti habuk, kabut, hujan dan kegelapan. Ia adalah penting dalam mengaitkan hasil tanaman dan teknik pengeluaran dengan kepelbagaian tanah. Kaitan ini membolehkan para petani membuat strategi yang paling sesuai dan berkesan atau rawatan tanah, meningkatkan pengeluaran ladang, Peta yang dihasilkan kemudiannya boleh digunakan untuk penggunaan air, baja, racun perosak, dan herbisida yang tepat. Aplikasi dan penyebaran bahan kimia tersebut membawa kepada kemampanan alam sekitar dan mengurangkan kos atau kos input sementara memaksimumkan hasil.


Pemetaan pertanian yang tepat memerlukan pengumpulan data tepat mengenai sifat dan keperluan tumbuhan atau tanah, dan kemudian memohon dan menetapkan rawatan tapak khusus untuk meningkatkan sambil melindungi alam sekitar pada masa yang sama. Ini adalah "micromanaging" ladang. Sebab mengapa pemetaan salah satu alat dalam bidang pertanian ketepatan yang sedang mendapat "momentum" adalah disebabkan fakta bahawa ia memudahkan penggunaan alat teknologi tinggi dalam industri pertanian yang lebih tepat, mesra pengguna dan kos efektif. Sebilangan besar alat pertanian ketepatan memerlukan penyegerakan dan ditafsirkan dengan baik dengan sensor pengumpulan data, komputer, GPS dan sistem rujukan masa.


Berita baiknya ialah pengeluar sedang aktif membangunkan alat yang berbeza untuk membantu petani dan perniagaan pertanian secara keseluruhannya menjadi cekap dan lebih produktif dalam kegiatan pertanian persisiran mereka. Dalam pertanian moden, petani menggunakan produk GPS yang diperoleh untuk meningkatkan produktiviti dan meningkatkan operasi.

bottom of page