top of page
Search

7 Perkara Syarikat Tanya Sebelum Mengambil Anda Sebagai Operator Dron

Updated: Sep 6, 2019

Syarikat-syarikat yang menjalankan projek-projek dron seperti pengumpulan data udara akan mencari juruterbang dron untuk memenuhi peluang pekerjaan. Perkara pertama yang akan dilakukan oleh syarikat adalah menilai sama ada anda mempunyai kemahiran yang tepat untuk kerja tersebut. Sudah tentu, mereka akan mempunyai pelbagai kaedah untuk penilaian, berikut adalah beberapa soalan yang mungkin mereka ada untuk menentukan pengendali juruterbang dron yang tepat mereka harus pilih:


1. Apakah pensijilan yang anda miliki yang membenarkan anda mengendalikan drone secara komersil?

Mengapakah syarikat menanyakan soalan ini? Di negara lain, anda perlu diperakui untuk terbang dron, tetapi masih bukan di Malaysia. Walau bagaimanapun, sebagai juruterbang dron yang bertanggungjawab, anda perlu memastikan anda menggunakan dron anda dengan betul dan bertanggungjawab. Anda juga perlu memahami dan mematuhi peraturan Malaysia mengenai sekatan dron serta permit yang anda perlukan untuk memohon pekerjaan tertentu.


Memandangkan belum ada pensijilan dan permit di Malaysia, syarikat-syarikat akan mencari Persijilan Peralatan produk yang mereka beli. Oleh kerana DJI mempunyai lebih banyak bahagian pasaran iaitu 90% dalam pasaran komersial drons di Malaysia, syarikat akan lebih yakin jika juruterbang dron yang mereka usahakan disahkan menggunakan produk DJI.


Kami mengesyorkan anda mempunyai pengetahuan mengenai sekatan di Malaysia, kerana respons anda akan membantu memberi jaminan syarikat jika anda seorang profesional yang sesuai untuk menjalankan projek drone.


2. Apakah pengalaman terdahulu sebagai pengendali dron untuk memenuhi syarat buat projek ini?

Apabila menggunakan dron untuk menjalankan kerja udara dalam mana-mana projek, adalah penting bahawa syarikat membuat peninjauan yang sewajarnya supaya projek itu berjaya dan dijalankan dengan selamat. Itulah sebabnya anda perlu memastikan anda dapat memenuhi keperluan projek khusus syarikat. Antaranya, menampilkan beberapa contoh kerja yang baik sebelum ini, atau mungkin mendapatkan rujukan pelanggan sebelumnya.


3. Adakah anda menjalankan penilaian risiko keselamatan penerbangan?

Sebelum sebarang penerbangan dron komersial, adalah penting bahawa juruterbang dron bersedia terlebih dahulu untuk mengurangkan sebarang risiko yang berpotensi. Adalah penting bahawa ini dilakukan sebelum terbang untuk memberi jaminan bahawa penerbangan dron akan selamat. Sediakan contoh penilaian yang dijalankan untuk kerja atau penerbangan sebelumnya. Juruterbang dron yang berkelayakan akan dapat melakukan pemeriksaan risiko dan menilai risiko dari sudut pandang pengendali dron.

4. Adakah ia benar-benar selamat?

Anda tidak boleh meremehkan kepentingan soalan ini, adalah penting apabila terbang di mana-mana kawasan penduduk, kawasan yang mempunyai banyak ruang awam umum atau apa-apa jenis ruang udara yang terhad atau terkawal jadi perlu mahir untuk menyemak semula sekiranya anda tertinggal sesuatu aspek yang kritis .


Syarikat yang mengambil juruterbang dron akan mengharapkan anda menjawab dengan mudah seperti jika projek itu berada dalam zon ruang udara yang terhad atau dikawal. Sekiranya ia berada dalam ruang udara yang terkawal pastikan anda tahu bagaimana untuk mendapatkan kebenaran yang diperlukan untuk terbang dan memberikan bukti "izin yang diberikan" sebelum tarikh penerbangan. Juruterbang dron profesional akan mengetahui apa kebenaran diperlukan.


5. Apakah peralatan yang anda gunakan / sudah biasa?

Sebab utama syarikat bertanya soalan ini adalah untuk memastikan bahawa anda sudah biasa dengan peralatan syarikat atau jika anda mempunyai peralatan anda sendiri untuk menyampaikan keputusan memerlukan projek.


Sebagai contoh, jika projek memerlukan pemetaan udara, adakah anda mempunyai peralatan pemetaan udara yang diperlukan untuk diserahkan kepada keperluan khusus syarikat? Hari ini bukan hanya kartografi yang perlu menghasilkan peta. Jurutera awam, petani, pelombong, ejen tanah dan banyak lagi menggunakan peta udara yang dihasilkan oleh dron untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan perniagaan.


Anda perlu berpengalaman dalam pelbagai sensor pendengaran dan peralatan penginderaan pendengaran teknologi seperti yang anda perlukan untuk memberi nasihat kepada klien tentang peralatan yang diperlukan untuk menyampaikan hasil yang mereka perlukan.


6. Adakah mempunyai kontrak dibernarkan?

Direka untuk melindungi kedua-dua pihak dalam urus niaga perniagaan, kontrak boleh menjadi sangat penting bagi anda, syarikat dan imej udara atau projek pengumpulan data. Mempunyai kontrak mungkin penting jika ada sesuatu yang salah dan pertikaian timbul atau jika keputusan yang disampaikan adalah kurang dari jangkaan. Ia merupakan sesuatu yang mengejutkan berapa banyak juruterbang dan syarikat-syarikat dron menjalankan kerja tanpa kontrak. Untuk mengelakkan tindakan undang-undang yang tidak dijangka, ia juga sangat penting bahawa mana-mana pihak yang dikehendaki memberi kebenaran untuk pengalih terbang harta benda disenaraikan dalam kontrak dan tandatangan mereka diperolehi. Menulis maklumat ini secara bertulis membantu melindungi kedua-dua syarikat dan anda dari liabiliti.


Apabila anda memikirkan semua potensi risiko dan peraturan undang-undang, nampaknya segalanya perlu dibuat secara bertulis sebelum sebarang penerbangan berlaku.

7. Bilakah kita mulakan?

Soalan yang mudah dan jelas. Pada asasnya, mereka akan bertanya kepada anda jadual kerja anda? Dan adakah anda merupakan orang yang sesuai dengan keperluan syarikat mereka? Syarikat-syarikat ingin mengetahui perkara ini terlebih dahulu supaya kerja-kerja persiapan dapat dilakukan. Mengesahkan tempahan untuk tempoh projek akan memberi manfaat kepada anda dan syarikat.


Hubungi kami hari ini untuk memperoleh kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk memulakan kerjaya menjalankan projek-projek drone komersial!

bottom of page