top of page
Search

3 Kegunaan Penting Data Dron Bagi Industri Minyak & Gas

Updated: Sep 6, 2019

Teknologi dron memanfaatkan operasi minyak dan gas dalam pelbagai cara seperti penyelenggaraan dan pemeriksaan yang selamat dan cekap. Walau bagaimanapun, transformasi sebenar dalam industri Minyak & Gas adalah jika dron data boleh memberi perkara seperti berikut :


Syarikat minyak dan gas, dan sektor tenaga secara umum, mula menggunakan pesawat untuk pelbagai fungsi. Dari pemetaan kepada pemeriksaan yang lebih selamat kepada maklumat udara masa nyata kebocoran dan tumpahan, berikut adalah tiga kegunaan teknologi dron dan data penerbangan situasional dalam industri:


Data Dron Menunjukkan Trend Yang Tidak Dilihat Dengan Mata Manusia

Pengumpulan data yang canggih, dan analitik yang disediakan oleh teknologi dron membantu pengendali menganalisi maklumat penderia dari tapak luar pesisir dan di darat, Sebagai contoh, gergasi tenaga sedang menyesuaikan diri dengan dron untuk mencari kawasan rawan kakisan di pelantar minyak supaya mereka boleh merancang operasi penggerudian yang selamat dan produktif.


Data dari Pemeriksaan Dandang Minyak & Gas Menyokong Kecekapan Kos Jurutera secara tradisional, memantau telaga minyak secara manual dan bergantung pada pesawat berawak atau kenderaan jalan raya untuk mengesan kerosakan, tumbuh-tumbuhan atau kebocoran invasif. Kedua-dua kaedah ini lebih mahal dan kurang cekap daripada penyelesaian dron. Kebocoran saluran paip, sebagai contoh, adalah kebimbangan global yang semakin meningkat. Dianggarkan pasaran membelanjakan AS $ 37 bilion setahun di seluruh dunia hanya dalam mengawasi ancaman tersebut.


Dengan menggunakan teknologi dron, syarikat utiliti boleh mengotomatikkan pemeriksaan dron minyak dan gas dengan 'sensor' yang merupakan sebahagian kecil daripada kos semasa. Teknologi deringan dapat mengira data geologi dan seismik dengan serta-merta untuk meningkatkan simpanan. Data digital yang dikumpulkan dari platform luar pesisir, pelantar minyak dan tapak lain dapat mengesan dan mengungkap cara yang lebih efisien untuk menghasilkan minyak dan gas dan meramalkan kerosakan masa depan atau komplikasi yang mahal.


Data Dron Memberi Keuntungan Produktiviti

Jumlah dron data yang boleh ditangkap memberi syarikat minyak dan gas sebagai pertandingan utama. Penggunaan dron membolehkan pengumpulan dan pengawasan data sepanjang masa, semua dihantar dalam masa nyata. Data itu lebih komprehensif dan akan menyediakan dan memaklumkan pengendali dan pasukan arahan yang lebih baik. Dengan mengukur data yang dikumpul oleh dron, mereka dapat menemui trend penting untuk memberitahu dan memperbaiki operasi masa depan.


Pasukan kami di Drone Academy Asia sangat teruja dengan kebolehan Teknologi Drone. Visi kami adalah membawa pengetahuan industri dunia nyata kepada anda, jadi anda boleh menggunakan dron untuk meningkatkan produktiviti, menjimatkan kos dan tenaga kerja.


Hubungi kami hari ini di Kursus Latihan Dron kami!

bottom of page