top of page
Search

12 Kesilapan Dron Anda Harus Elak

Updated: Jan 13, 2020

Walaupun teknologi dron luar biasa, mereka hanya dapat digunakan dengan baik jika juruterbang mempunyai kemahiran yang bagus. Kami telah bekerja dengan juruterbang dron yang berpengalaman dan dapat mengenal pasti beberapa kesilapan yang dibuat oleh juruterbang yang kurang berpengalaman.


Di sini, kami telah menyenarai kesilapan yang kerap- jadi anda mengelak dari membuat kesilapan yang sama!


1. Kegagalan untuk Semak Zon Tanpa Penerbangan

Sentiasa periksa peta kerana dron DJI diprogramkan untuk tidak terbang dalam zon tiada penerbangan seperti kawasan berhampiran lapangan terbang. Seorang juruterbang yang bertanggungjawab perlu mengetahui kawasan yang boleh terbang mengikut peraturan keselamatan dan undang-undang tempatan.


2. Kekurangan Ruang pada Kad Memori

Bergantung pada tetapan dan kualiti imej kamera dron anda, 2 minit penerbangan mungkin menggunakan sehingga 1 GB storan. Ini adalah pengalaman yang tidak menyenangkan apabila anda hanya menyedari bahawa anda tidak dapat meneruskan kerja anda kerana kekurangan ruang kad memori.


3. Tidak Mengecas Bateri Dron

Ini adalah kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku. Sentiasa pastikan bateri anda dicaskan dan membawa bateri yang mencukupi untuk menyelesaikan tugas anda.


4. Tidak Menentukur di Lokasi Baru

Apabila anda ingin terbang drone anda dari tempat baru, ia perlu menyesuaikan diri dengan jejak magnet yang berbeza. Tanpa penentukuran yang sepatutnya, dron anda mungkin akan melencong atau melencong dari pelan penerbangan yang dirancang.


5. Gagal mengemas kini "firmware"

Sama seperti anda perlu menyimpan kemas kini terkini pada telefon pintar anda, drone dan remote anda mempunyai kemas kini yang perlu dijalankan untuk prestasi optimum. Jangan lewatkan langkah ini.


6. Mengabaikan Syarat Cuaca

Kebanyakan dron tidak kalis air dan hujan secara tiba-tiba boleh memudaratkan. Angin juga merupakan salah satu faktor. Walaupun sesetengah dron boleh mengendalikan sehingga 35 mph kelajuan angin, terbang dalam angin teruk merupakan suatu senario yang kurang "ideal". Bateri anda akan mengalir lebih cepat jadi ia amat penting untuk anda mengetahui kekurangan dron anda.


7. Penilaian Laman Kurang Memuaskan

Sebelum anda menerbangkan dron, jalan atau memandu di sekitar tapak dan pilih tempat berlepas dan pendaratan yang sesuai.


8. Pemetaan Terlalu Kecil Kawasan

Sekiranya anda cuba memetakan dan mengukur tapak, anda perlu mempunyai foto yang mencukupi dan garis pertindihan yang mencukupi untuk membina model 3D yang tepat. Kami mencadangkan sekurang-kurangnya 50 imej dengan sekurang-kurangnya 4 garisan bertindih dan 15 ekar. Semakin banyak data, semakin tinggi kualiti pemetaan anda.


9. Memilih Kawasan dari Peta Lepas

Apabila memilih tapak anda untuk pemetaan, pastikan anda melihat peta terkini. Sama ada menggunakan Google Earth atau peta proprietari, pastikan anda menangkap seluruh kawasan tapak.


10. Gagal Laraskan Tetapan Kamera

Juruterbang dron juga merupakan jurugambar. Anda perlu menyesuaikan tetapan untuk mencerminkan keadaan semasa. Sekiranya ia sangat cerah, imbangan putih perlu disesuaikan atau anda akan mendapat imej yang banyak tetapi tidak dapat digunakan.


11. Penerbangan Terlalu Cepat Dalam Gelap

Seperti mana-mana kamera yang lain, kamera pengebu perlu membuka pengatup cukup lama untuk mendapatkan cahaya yang mencukupi. Dalam cahaya terang, ia hanya seketika. Dalam cahaya rendah, pengatup tetap terbuka tetapi lebih lama sehingga pergerakan dron yang kecil menghasilkan imej kabur. Sekiranya ia berawan atau gelap, juruterbang perlu melambatkan dron tersebut.


12. Memastikan Anda Memenuhi Tumpuan Foto

Dron mengambil beberapa imej untuk menyusun model 3D topografi tapak. Ini memerlukan imej bertindih supaya mereka boleh dijahit bersama. Anda perlu melaraskan "frontlap" ​​yang cukup untuk memastikan imej anda dapat digunakan untuk pemprosesan.


Apakah cara terbaik untuk memastikan anda tidak akan membuat kesilapan ini?


Mempunyai senarai semak untuk penerbangan dan merujuknya setiap kali anda ingin menerbangkan dron anda. Kami membimbing pelajar kami untuk memeriksa semua senarai semak dalam kursus kami untuk memastikan amalan terbaik dan penerbangan yang berjaya!



bottom of page